Sådan undgår du falske følgere hos influencers
Kender du en der kan bruge dette?
Har arbejdet med sociale medier i over fem år og med blogs i mere end tre år. Har i den forbindelse været med til at starte flere blogs op, der i dag har over 20.000 følgere. Er desuden certificeret af Google i Digital marketing og har kvalifikationer inden for webudvikling, konverteringssporing, SEO, sociale medier, Adwords samt Google Analytics, content marketing og e-handel.
Om forfatteren

Sådan spotter du falske influencers – Undgå falske følgere hos influencere

Sådan spotter du en falsk influencerSådan kan du selv tjekke, om en influencer har falske følgere

Hvis du skal tjekke om en influencer har ægte følgere, får du her 4 råd til, hvordan du kan spotte dem.

  1. Hvem følger profilen?
  2. Engagement rate / Interaktionsraten
  3. Hvem liker og kommenterer?
  4. Hvordan ser udviklingen af følgere ud?

 

Hvorfor er det vigtigt at undgå falske følgere?

Når du vælger at markedsføre dine produkter eller services gennem en influencer, er det netop fordi du ønsker at budskabet kommer ud til rigtige mennesker og ikke bare falske profiler styret af bots. Det er trods alt kun rigtige mennesker, der køber og betaler for dit produkt.

Udadtil kan en Instagram-profil sagtens se naturlig ud med mange følgere og et stabilt antal likes og kommentarer til billederne. Men skinnet bedrager desværre nogle gange.

Selvom det indtil videre kun er en lille gruppe influencere, der benytter sig af falske følgere, er det fortsat et stigende problem. På diverse hjemmesider kan man i dag købe sig til likes, kommentarer og følgere, leveret med det samme eller med en fast levering på alle nye opslag, så det ligner, at profilen har en aktiv følgerbase.

 

1. Hvem følger profilen?

Første step, når du skal tjekke en profil, er at kigge på, hvem følgerne er. Har de udenlandske navne, få eller ingen billeder, eller følger de flere tusinde på Instagram, så burde dine alarmklokker ringe. Ofte vil bots have en eller flere af ovenstående kendetegn, hvilket er meget røbende.

Få altid, og jeg understreger ALTID, influenceren til at sende dokumentation på, hvem deres følgere er. En god start er dokumentation direkte fra influencerens “indblik” på Instagram, hvilket ser sådan her ud:
Instagram indblik

Her skal du kigge på, om følgernes nationalitet stemmer overens med influencerens og den målgruppe du søger. Hvis du som udgangspunkt er en dansk virksomhed på jagt efter en dansk målgruppe, er denne metric meget vigtig for at vurdere om influenceren overhovedet er interessant.

I ”indblik” på Instagram kigger du altså efter, om følgerne er fra Danmark. I ovenstående tilfælde er det 85%, men det betyder ikke at der er 15% falske følgere. Der vil næsten altid være følgere fra andre lande, alt efter hvilken målgruppe influenceren har. Men er der en stor andel følgere fra eksempelvis Indien, så er der noget galt.

Instagram indblik

Et andet kendetegn er “Åbningstider”, som Instagram har svært ved at få oversat rigtigt. Denne graf viser, hvornår følgerne er online, og dette skal gerne stemme nogenlunde overens med, hvornår man er vågen i Danmark. Falske profiler eller købte følgere kan være online på underlige tidspunkter af døgnet, alt efter hvor i verden de kommer fra.

 

2. Engagement rate / Interaktionsraten

Er følgerne aktive? Dette er, hvad engagement rate beskriver. Kort fortalt betyder engagement rate: “Hvor mange % af følgerne interagerer med indholdet”.

Engagement rate eller interaktionsraten, som det hedder på dansk, er beregnet ved: (Gennemsnitlige interaktioner per opslag / Antal følgere)

Interaktionsraten ligger typisk mellem 1-5%, alt efter hvor god influenceren er til at engagere sine følgere samt størrelsen af følgerskaren. Ligger influenceren udenfor dette interval, både under eller over, kan det være en indikation på falske følgere.

Køber man falske følgere, vil de ofte bare ligge som “døde sild i en tønde”. De interagerer typisk ikke med profilens indhold, hvilket resulterer i en lav engagement rate.

Men! Man kan sagtens købe sig til engagement i form af falske følgere, der efterligner en naturlig aktivitet. Typisk køber man abonnementer eller brugerservices, der leverer eksempelvis 500 likes på alle nye billeder. Får en profil lige omkring 500 likes på hvert billede, skal det altså få dine alarmklokker til at ringe. Det er nemlig et tegn på unaturlighed, som kan skyldes, at profilen benytter falske følgere.

Det er helt normalt, at antallet af likes og kommentarer svinger, alt efter hvor godt opslaget er. Disse udsving vil dog ofte være relativt små. Sker der en pludselig og drastisk forøgelse af antal likes – går de fx fra at ligge på mellem 200-400 likes per billede til 700-900 natten over – så kan dette også være et faresignal om, at denne influencer måske har købt sig til 500 faste likes på alle billeder fremover.

 

3. Hvem liker og kommenterer?

Hvis du kigger de seneste billeder igennem hos influenceren, vil du kunne se, hvem der liker og kommenterer. Ligner det ægte profiler? Eller er det fyldt med udenlandske og suspekte profiler?
Følger profilerne overhovedet influenceren? Ofte vil købte likes og kommentarer være fra falske konti, som slet ikke følger influenceren.

Hold også øje med, om de samme personer kommenterer igen og igen. Dette kaldes en “Instagram pod” eller “Engagement pod”. Mange influencere bruger denne teknik til at “snyde” Instagram til at tro, at opslaget er bedre, end det egentlig er, ved kunstigt at hæve interaktionen på opslaget. Derved når de længere ud, end de normalt ville ved at snyde algoritmen og kan derfor få nye følgere.

“Engagement pods” eller “Instagram pods” er grupper hvor influencerne deler, når de har slået et nyt opslag op. Herefter skal gruppens medlemmer like og kommentere opslaget, så Instagrams algoritmer ser opslaget som godt, fordi det genererer stor interaktion hurtigt.

Engagement pods er dog ikke så slemme – Hvis man altså bare regner dem fra. Mange influencers bruger det nemlig som et redskab til at vokse på Instagram. Hvis man blot er opmærksom på, at en andel af de likes og kommentarer, der kommer, er fra andre influencere, der arbejder sammen om at “Slå Instagrams algoritme”, er engagement pods altså helt ufarlige.

Ligner det, at influenceren, du er ved at undersøge, gør brug af Instagram pods, så spørg! Hvis influenceren er oprigtig og kun bruger det til at slå algoritmen, vil de gerne fortælle om, hvor meget af interaktionen, der kommer fra “pod’en”.

Og til influenceren, hvis du skulle læse med: For guds skyld, vær ærlig omkring brugen af pods! Hvis du oplyser om, hvor mange, der er i pod’en, og hvor meget af interaktionen, der plejer at komme fra den, så har virksomheden meget bedre mulighed for at vurdere, hvad et samarbejde med dig er værd. OG det styrker din troværdighed helt enormt, at du er upfront med sådan nogle ting.

 

4. Hvordan ser udviklingen ud i profilens følgere?

En anden måde at undersøge om følgerne er reelle, er ved at kigge på udviklingen i antal følgere. Køber man følgere, kan det resultere i en meget hurtig stigning i antallet af følgere, flere hundrede eller tusinde natten over. Men mange services, der sælger følgere, er godt klar over, at dette virker unaturligt. Derfor tilbyder de ofte at levere dem løbende. Dette gør det en del sværere for virksomheder at gennemskue, om det er ægte eller falske følgere.

I langt de fleste tilfælde vil et stort spring i antallet af følgere virke mistænkeligt, men der er undtagelser. Fx kan medieomtale eller tv-eksponering sagtens forårsage disse “unaturlige hop”. Men igen, spørg influenceren, hvis du er i tvivl. Det er også en god indikator for deres pålidelighed.

 

Nu tænker du nok – “Det var godt nok meget arbejde!”

Der findes heldigvis værktøjer, der kan lave ovenstående arbejde for dig. Her finder du fx et simpelt værktøj, hvor du gratis kan få en indikation af kvaliteten af følgerne hos den enkelte influencer.
Her skal du blot indtaste influencerens brugernavn, så kommer der en kvalitetsscore.
Sådan tjekker du for falske følgere

 

Sådan tjekker du for falske følgere resultat

Du skal dog være opmærksom på, at det blot er et automatiseret tjek, og at der derfor ikke er 100% garanti for, at der ikke er falske følgere. Vi anbefaler altid, at man manuelt går ind og kigger på, hvilke følgere en influencer har, hvilke profiler det er, der interagerer med influencerens indhold og ALTID kigger på data fra influencerens indblik-sektion fra Instagram.

“Hvad hvis scoren ikke er på 100?”

I praksis vil det være næsten umuligt at få en score på 100, da man ikke selv kan styre, hvorvidt en falsk profil vælger at følge én. Der vil altså altid være en andel af falske profiler, der følger influencers. Med det in mente er en score på 75 og op efter acceptabel.

I det automatiserede tjek får du samtidig engagement raten oplyst. Jo højere den er, jo mere aktiv og engageret er målgruppen.

Direkte på HypeAuditors hjemmeside er der mulighed for at købe sig til en mere dybdegående rapport af de enkelte influencers.

verificering af følgere

“✓ Verificerede følgere” er din sikkerhed for ægte følgere

Hvis influenceren har mærkatet “✓ Verificerede følgere” udstedt af os, ved du med sikkerhed, at influenceren har reelle følgere og engagement.

Verificerede følgere af BloggerSpace
Er du blogger eller influencer og ønsker at blive certificeret? Så kontakt os på info@bloggerspace.dk.

 

Hos BloggerSpace er vi lidt bedre til at spotte falske følgere og likes end andre

Det kan være svært at se, om en blogger eller influencer har ægte eller falske følgere, hvis man ikke ved, hvad man skal kigge efter.

Hos BloggerSpace har vi hands-on erfaring med bots på Instagram. Vi har på forhånd dykket ned i “bot-universet” for at lære og forstå, hvordan det hele hænger sammen og har endda praktisk erfaring med Instagram-bots og services.

Vi ved præcis, hvordan de fungerer, og kan derfor ved at kigge på adfærdsmønstre, med stor nøjagtighed adskille influenterne med ægte følgere og engagement fra dem med falske følgere og kunstigt engagement.

 

Har du brug for hjælp til at verificere følgerne hos en mulig influencer? Lad os klare opgaven, så du er sikker på, at dit budskab når ud til reelle følgere.

Kender du én, der skal se dette indlæg?

Email
Send en mail med et link til denne side

Skriv en kommentar

avatar
  Abonner  
Giv besked om
Sådan undgår du falske følgere hos influencers
Har arbejdet med sociale medier i over fem år og med blogs i mere end tre år. Har i den forbindelse været med til at starte flere blogs op, der i dag har over 20.000 følgere. Er desuden certificeret af Google i Digital marketing og har kvalifikationer inden for webudvikling, konverteringssporing, SEO, sociale medier, Adwords samt Google Analytics, content marketing og e-handel.
Om forfatteren

Sådan spotter du falske influencers – Undgå falske følgere hos influencere

Sådan spotter du en falsk influencerSådan kan du selv tjekke, om en influencer har falske følgere

Hvis du skal tjekke om en influencer har ægte følgere, får du her 4 råd til, hvordan du kan spotte dem.

  1. Hvem følger profilen?
  2. Engagement rate / Interaktionsraten
  3. Hvem liker og kommenterer?
  4. Hvordan ser udviklingen af følgere ud?

 

Hvorfor er det vigtigt at undgå falske følgere?

Når du vælger at markedsføre dine produkter eller services gennem en influencer, er det netop fordi du ønsker at budskabet kommer ud til rigtige mennesker og ikke bare falske profiler styret af bots. Det er trods alt kun rigtige mennesker, der køber og betaler for dit produkt.

Udadtil kan en Instagram-profil sagtens se naturlig ud med mange følgere og et stabilt antal likes og kommentarer til billederne. Men skinnet bedrager desværre nogle gange.

Selvom det indtil videre kun er en lille gruppe influencere, der benytter sig af falske følgere, er det fortsat et stigende problem. På diverse hjemmesider kan man i dag købe sig til likes, kommentarer og følgere, leveret med det samme eller med en fast levering på alle nye opslag, så det ligner, at profilen har en aktiv følgerbase.

 

1. Hvem følger profilen?

Første step, når du skal tjekke en profil, er at kigge på, hvem følgerne er. Har de udenlandske navne, få eller ingen billeder, eller følger de flere tusinde på Instagram, så burde dine alarmklokker ringe. Ofte vil bots have en eller flere af ovenstående kendetegn, hvilket er meget røbende.

Få altid, og jeg understreger ALTID, influenceren til at sende dokumentation på, hvem deres følgere er. En god start er dokumentation direkte fra influencerens "indblik" på Instagram, hvilket ser sådan her ud:
Instagram indblik

Her skal du kigge på, om følgernes nationalitet stemmer overens med influencerens og den målgruppe du søger. Hvis du som udgangspunkt er en dansk virksomhed på jagt efter en dansk målgruppe, er denne metric meget vigtig for at vurdere om influenceren overhovedet er interessant.

I ”indblik” på Instagram kigger du altså efter, om følgerne er fra Danmark. I ovenstående tilfælde er det 85%, men det betyder ikke at der er 15% falske følgere. Der vil næsten altid være følgere fra andre lande, alt efter hvilken målgruppe influenceren har. Men er der en stor andel følgere fra eksempelvis Indien, så er der noget galt.

Instagram indblik

Et andet kendetegn er "Åbningstider", som Instagram har svært ved at få oversat rigtigt. Denne graf viser, hvornår følgerne er online, og dette skal gerne stemme nogenlunde overens med, hvornår man er vågen i Danmark. Falske profiler eller købte følgere kan være online på underlige tidspunkter af døgnet, alt efter hvor i verden de kommer fra.

 

2. Engagement rate / Interaktionsraten

Er følgerne aktive? Dette er, hvad engagement rate beskriver. Kort fortalt betyder engagement rate: "Hvor mange % af følgerne interagerer med indholdet".

Engagement rate eller interaktionsraten, som det hedder på dansk, er beregnet ved: (Gennemsnitlige interaktioner per opslag / Antal følgere)

Interaktionsraten ligger typisk mellem 1-5%, alt efter hvor god influenceren er til at engagere sine følgere samt størrelsen af følgerskaren. Ligger influenceren udenfor dette interval, både under eller over, kan det være en indikation på falske følgere.

Køber man falske følgere, vil de ofte bare ligge som "døde sild i en tønde". De interagerer typisk ikke med profilens indhold, hvilket resulterer i en lav engagement rate.

Men! Man kan sagtens købe sig til engagement i form af falske følgere, der efterligner en naturlig aktivitet. Typisk køber man abonnementer eller brugerservices, der leverer eksempelvis 500 likes på alle nye billeder. Får en profil lige omkring 500 likes på hvert billede, skal det altså få dine alarmklokker til at ringe. Det er nemlig et tegn på unaturlighed, som kan skyldes, at profilen benytter falske følgere.

Det er helt normalt, at antallet af likes og kommentarer svinger, alt efter hvor godt opslaget er. Disse udsving vil dog ofte være relativt små. Sker der en pludselig og drastisk forøgelse af antal likes - går de fx fra at ligge på mellem 200-400 likes per billede til 700-900 natten over - så kan dette også være et faresignal om, at denne influencer måske har købt sig til 500 faste likes på alle billeder fremover.

 

3. Hvem liker og kommenterer?

Hvis du kigger de seneste billeder igennem hos influenceren, vil du kunne se, hvem der liker og kommenterer. Ligner det ægte profiler? Eller er det fyldt med udenlandske og suspekte profiler?
Følger profilerne overhovedet influenceren? Ofte vil købte likes og kommentarer være fra falske konti, som slet ikke følger influenceren.

Hold også øje med, om de samme personer kommenterer igen og igen. Dette kaldes en "Instagram pod" eller "Engagement pod". Mange influencere bruger denne teknik til at "snyde" Instagram til at tro, at opslaget er bedre, end det egentlig er, ved kunstigt at hæve interaktionen på opslaget. Derved når de længere ud, end de normalt ville ved at snyde algoritmen og kan derfor få nye følgere.

"Engagement pods" eller "Instagram pods" er grupper hvor influencerne deler, når de har slået et nyt opslag op. Herefter skal gruppens medlemmer like og kommentere opslaget, så Instagrams algoritmer ser opslaget som godt, fordi det genererer stor interaktion hurtigt.

Engagement pods er dog ikke så slemme - Hvis man altså bare regner dem fra. Mange influencers bruger det nemlig som et redskab til at vokse på Instagram. Hvis man blot er opmærksom på, at en andel af de likes og kommentarer, der kommer, er fra andre influencere, der arbejder sammen om at "Slå Instagrams algoritme", er engagement pods altså helt ufarlige.

Ligner det, at influenceren, du er ved at undersøge, gør brug af Instagram pods, så spørg! Hvis influenceren er oprigtig og kun bruger det til at slå algoritmen, vil de gerne fortælle om, hvor meget af interaktionen, der kommer fra "pod'en".

Og til influenceren, hvis du skulle læse med: For guds skyld, vær ærlig omkring brugen af pods! Hvis du oplyser om, hvor mange, der er i pod'en, og hvor meget af interaktionen, der plejer at komme fra den, så har virksomheden meget bedre mulighed for at vurdere, hvad et samarbejde med dig er værd. OG det styrker din troværdighed helt enormt, at du er upfront med sådan nogle ting.

 

4. Hvordan ser udviklingen ud i profilens følgere?

En anden måde at undersøge om følgerne er reelle, er ved at kigge på udviklingen i antal følgere. Køber man følgere, kan det resultere i en meget hurtig stigning i antallet af følgere, flere hundrede eller tusinde natten over. Men mange services, der sælger følgere, er godt klar over, at dette virker unaturligt. Derfor tilbyder de ofte at levere dem løbende. Dette gør det en del sværere for virksomheder at gennemskue, om det er ægte eller falske følgere.

I langt de fleste tilfælde vil et stort spring i antallet af følgere virke mistænkeligt, men der er undtagelser. Fx kan medieomtale eller tv-eksponering sagtens forårsage disse "unaturlige hop". Men igen, spørg influenceren, hvis du er i tvivl. Det er også en god indikator for deres pålidelighed.

 

Nu tænker du nok - "Det var godt nok meget arbejde!"

Der findes heldigvis værktøjer, der kan lave ovenstående arbejde for dig. Her finder du fx et simpelt værktøj, hvor du gratis kan få en indikation af kvaliteten af følgerne hos den enkelte influencer.
Her skal du blot indtaste influencerens brugernavn, så kommer der en kvalitetsscore.
Sådan tjekker du for falske følgere

 

Sådan tjekker du for falske følgere resultat

Du skal dog være opmærksom på, at det blot er et automatiseret tjek, og at der derfor ikke er 100% garanti for, at der ikke er falske følgere. Vi anbefaler altid, at man manuelt går ind og kigger på, hvilke følgere en influencer har, hvilke profiler det er, der interagerer med influencerens indhold og ALTID kigger på data fra influencerens indblik-sektion fra Instagram.

"Hvad hvis scoren ikke er på 100?"

I praksis vil det være næsten umuligt at få en score på 100, da man ikke selv kan styre, hvorvidt en falsk profil vælger at følge én. Der vil altså altid være en andel af falske profiler, der følger influencers. Med det in mente er en score på 75 og op efter acceptabel.

I det automatiserede tjek får du samtidig engagement raten oplyst. Jo højere den er, jo mere aktiv og engageret er målgruppen.

Direkte på HypeAuditors hjemmeside er der mulighed for at købe sig til en mere dybdegående rapport af de enkelte influencers.

verificering af følgere

"✓ Verificerede følgere" er din sikkerhed for ægte følgere

Hvis influenceren har mærkatet “✓ Verificerede følgere” udstedt af os, ved du med sikkerhed, at influenceren har reelle følgere og engagement.

Verificerede følgere af BloggerSpace
Er du blogger eller influencer og ønsker at blive certificeret? Så kontakt os på info@bloggerspace.dk.

 

Hos BloggerSpace er vi lidt bedre til at spotte falske følgere og likes end andre

Det kan være svært at se, om en blogger eller influencer har ægte eller falske følgere, hvis man ikke ved, hvad man skal kigge efter.

Hos BloggerSpace har vi hands-on erfaring med bots på Instagram. Vi har på forhånd dykket ned i “bot-universet” for at lære og forstå, hvordan det hele hænger sammen og har endda praktisk erfaring med Instagram-bots og services.

Vi ved præcis, hvordan de fungerer, og kan derfor ved at kigge på adfærdsmønstre, med stor nøjagtighed adskille influenterne med ægte følgere og engagement fra dem med falske følgere og kunstigt engagement.

 

Har du brug for hjælp til at verificere følgerne hos en mulig influencer? Lad os klare opgaven, så du er sikker på, at dit budskab når ud til reelle følgere.

Kender du én, der skal se dette indlæg?

Email
Send en mail med et link til denne side

Skriv en kommentar

avatar
  Abonner  
Giv besked om

Kontakt os

Har du brug for rådgivning eller blot en snak omkring dine muligheder, så tager vi gerne en uforpligtende samtale.

Luk menu

Lad os tage en snak om hvordan vi kan hjælpe

Indtast dit navn, email og telefonnummer, evt. et CVR-nummer og en lille besked.
Så ringer vi dig op og tager uforpligtende snak omkring dine muligheder.